Kunsthal Charlottenborg
Kongens Nytorv 1
DK 1050 København K
T. +45 3336 9050
logo
Åbningstider:

Tirs-søn kl. 11-17
Mandag lukket
Onsdag åbent til kl. 20
Caféen er lukket
Lukket fra 29/8-14/9
Entré:

Voksen: 60 kr.
Studerende / pensionist: 40 kr.
Gruppe (min 10 pers): 40 kr.
Børn under 16 år gratis
Årskort: 150 kr.
Onsdag: Gratis adgang efter kl. 17
Kongens Nytorv 1
DK 1050 København K
T. +45 3336 9050

Dokumenter

 
22
06
14
17
08
14

Camille Henrot

image

 

Nordfløjen

20. juni – 17. august 2014 

 

Camille Henrot: The Pale Fox

Det er en stor fornøjelse for Kunsthal Charlottenborg at kunne fremvise et nyt, ambitiøst værk af den franske New York-baserede kunstner Camille Henrot (f. 1978). The Pale Fox er Henrots første soloudstilling i Danmark. Den nye installation bygger videre på Grosse Fatigue (2013) – en film, som blev præsenteret på den 55. Venedig-biennale i 2013, og som tildelte Henrot en Sølvløve som festivalens mest lovende unge kunstner. Henrot er endvidere én af fem kunstnere, der er indstillet til den eftertragtede Hugo Boss pris 2014. Nærværende udstilling fremviser den store spændvidde i Henrots kunst. Installationen omfatter bl.a. et arkitektonisk opbevaringssystem til fundne genstande, tegninger, bronzeskulpturer, keramiske skulpturer, og digitale billeder. 

The Pale Fox udtrykker vores behov for at få verden til at give mening gennem de genstande, der omgiver os. En polymorf aluminiumshylde snor sig hen over galleriets fire vægge som en frise og skaber dermed en struktur, hvor kompassets fire verdenshjørner sammenholdes med eksempelvis stadier i en individuel livscyklus og med den teknologiske evolution, Leibniz’ filosofiske principper samt antikkens fire klassiske elementer. Denne højst personlige sammenstilling af ellers skarpt adskilte tankesystemer præsenteres gennem en intens ophobning af genstande og billeder, som her fremvises inden for et stærkt konstrueret meditativt miljø.

 Titlen på Henrots udstilling kommer fra et antropologisk studie af det vestafrikanske Dogon-folk; et studie, der blev udgivet af Marcel Giaule og Germaine Dieterlen i 1965. Dogon-folkets mytologi menes at indarbejde tankesystemer fra flere forskellige kulturer såvel som astronomisk, matematisk og filosofisk tankegods. Inden for denne meta-fortælling repræsenterer ” The Pale Fox”(”Den Hvide Ræv”) uorden og kaos, men også skabelse, da den fører til solens fremkomst 

For Henrot er ræven et ambivalent dyr, der potentielt kan fungere som model for vores primitive selv, som trives med spild og affald og dermed begynder en cyklus, hvor det ophobede og det overdrevne atter bliver produktivt. Henrot er interesseret i entropi og uorden som et frugtbart fundament for kreativ praksis og for skabelsen af viden. The Pale Fox afslører det element af uorden, der ligger iboende i ethvert system, og den selvmodsigelse, der ligger i, at denne ”fejl” er en forudsætning for at kunne fuldføre systemet.

Udstillingen afsøger forskellige skalaforhold og kronologiske forhold – fra universets historie til det univers, som udgøres af kunstnerens eget atelier – og bliver dermed en slags model for, hvordan information kan lagres og tilgås: billeder rulles op og stakkes på hylder og bliver dermed til genstande, mens genstande fra fx Nationalmuseet udskiftes med eBay-fund og slideshows på digitale billedrammer. Henrot anskuer erkendelse i forhold til haptiske og sanselige erfaringer, der afspejler vores fælles drifter, og som træder frem i forskellige sfærer lige fra det kunstneriske til det hjemlige; derved skaber hun miniverdener, fulde af fantasi og symbolik, som en måde at bebo virkeligheden på. 

 

 

The Pale Fox er skabt i samarbejde med Chisenhale Gallery, London; Bétonsalon – Centre for art and research, Paris; Westfälischer Kunstverein, Münster. 

 

Tak til Institut Français, Den Franske Ambassade i København og Nationalmuseet